Certified Pick-Up

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Nederlands

Sinds begin juli 21’ is de uitrol van het “Certified Pick-Up”-systeem van start gegaan. Dit systeem werd opgezet om de traceerbaarheid van importcontainers via de haven van Antwerpen hoger te maken en op die manier de mogelijke drugstrafieken te bemoeilijken en een halt toe te roepen.

Concreet houdt dit in:

  • Alle partijen moeten zich aansluiten via NextPort op het CPU-platform.
  • De expediteur/ opdrachtgever  geeft voor de importcontainers de pick-up rechten aan de vervoerder  (de klassieke pincode verdwijnt op korte termijn voorgoed)
  • De vervoerder moet een nieuwe extra vooraanmelding maken om de containers te kunnen opzetten:
    • Datum en uur van pick-up (is beperkt geldig vanwege de huidige timeslots die al van toepassing zijn)
    • Naam Chauffeur + zijn alfapassnummer
    • Kenteken van Truck.

Dit nieuwe systeem brengt uiteraard ook een prijzig kostenplaatje met zich mee, zoals:

  • Voor het gebruik van dit systeem hoort de vervoerder een vaste kost van 2500 € / jaar  te betalen via een Prepaid systeem ( vervoerder moet alles vooraf financieren).
  • Voor de aanpassing van het softwaresysteem van de administratie en boordcomputers wordt door de leverancier ook kosten aangerekend.
  • Het bezorgt extra werk qua administratie en registratie van elke container. ( En nog eens zoveel indien om één of andere reden het kenteken, de chauffeur of het tijdstip onmiddellijk moeten aangepast worden (op gelijk welk tijdstip van de dag))

Voor zover we weet hebben, werken alle kaaien ( PSA: K 869 – K 913 – K 1742  / DPW K 1700 / …) hieraan mee.  Echter is er 1 rederij MSC die niet overtuigd is van het CPU-systeem en hun eigen systeem SCR (Secure Container Release) verder willen uitbouwen.  Dit brengt met zich mee dat hiervoor een aparte applicatie zal moeten worden geopend en dat verder dezelfde extra handelingen nodig zullen blijven.

Om deze administratieve en operationele kost te dekken, zullen wij genoodzaakt zijn om per importcontainer een CPU – toeslag va 20 € af te rekenen

We hopen u hiermee al voldoende ingelicht te hebben en houden u verder op de hoogte mochten er nog aanpassingen/ veranderingen zijn.

Als hierover nog vragen zijn, helpen wij u graag verder.

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Français

Depuis le début du mois de juillet 2021, le système « Certified Pick-Up » est en cours de déploiement.  Ce système a été conçu afin d’améliorer la traçabilité des conteneurs d’importation et, ainsi, de rendre le trafic de stupéfiants beaucoup plus difficile et d’y mettre fin.

Concrètement, cela signifie que :

  • Toutes les parties doivent s’inscrire sur la plate-forme CPU via NextPort.
  • L’expéditeur / client accorde les droits d’enlèvement au transporteur pour les conteneurs d’importation (le code PIN classique disparaîtra définitivement à court terme).
  • Le transporteur doit communiquer des informations supplémentaires au préalable afin que les conteneurs puissent être préparés :
    • Date et heure de l’enlèvement (durée de validité limitée en raison des créneaux horaires déjà en vigueur) ;
    • Nom du chauffeur + numéro de son Alfapass ;
    • Numéro d’immatriculation du camion.

Ce nouveau système entraîne bien entendu des coûts, notamment :

  • Pour l’utilisation du système, le transporteur doit payer un coût fixe de 2.500 €/an, via un système Prepaid (le transporteur doit tout préfinancer).
  • Pour l’adaptation du système informatique de l’administration et des ordinateurs de bord, le fournisseur porte des frais en compte.
  • La charge de travail augmente en raison des formalités administratives et de l’enregistrement de chaque conteneur. (D’autant plus si, pour une raison quelconque, le numéro d’immatriculation, le nom du chauffeur ou l’heure doivent être modifiés immédiatement (à n’importe quel moment de la journée).)

À notre connaissance, tous les quais (PSA : K 869 – K 913 – K 1742 / DPW K 1700 / …) participent à ce système. Toutefois, une compagnie maritime, à savoir MSC, n’est pas convaincue par le système CPU et souhaite contribuer à développer son propre système SCR (Secure Container Release).  Pour y avoir accès, il est nécessaire de se connecter à une autre plate-forme.  En outre, des opérations supplémentaires doivent être exécutées.

Afin de limiter les frais administratifs, nous nous voyons contraints de facturer un supplément CPU de 20,00 € par conteneur d’importation.

Nous espérons vous avoir ainsi suffisamment informé(e) et nous ne manquerons pas de vous tenir au courant de toute adaptation / modification à venir. Nous restons à votre entière disposition afin de répondre à toutes vos questions.

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English

The Certified Pick-Up system is being rolled out from the beginning of July 2021.  The system was set up to increase import container traceability and make drug trafficking more difficult so as to stop it altogether.

In practical terms, this means:

  • All parties must register on the CPU platform through NextPort.
  • The forwarding agent/end client provides the pick-up rights for the import containers to the carrier (the classical pin will soon be history).
  • The carrier must make a new extra preregistration to be able to set up the containers. To do so they must provide:
    • Pick-up date and time (validity is limited due to current timeslots that already apply)
    • Driver name + their Alfapass number
    • Truck registration

The new system naturally comes with a considerable price tag, e.g.:

  • To use the system, the carrier pays a fixed fee of €2500/year on a prepaid basis (the carrier pays in advance).
  • The supplier also charges to adapt the software of the admin department and on-board computers.
  • There is extra admin and registration work for each container. (And even more if, for one reason or another, the vehicle registration, driver or the time have to be changed immediately (at any time of day).)

As far as we know, all quays (PSA: K 869 – K 913 – K 1742  / DPW K 1700 / etc.) will be using the system.  However, there is one shipping company, MSC, who is not convinced about the CPU system and wants to continue developing their own system called SCR (Secure Container Release).  This means we need to log in on a different platform, where we will also have to do extra operational admin.

To limit the administrative costs on our side, we will be forced to charge a CPU supplement of €20 on each import container.

We hope we have adequately informed you and will keep you updated of any changes. If you have any questions, we are always happy to help!