OVER ONS

 

 

 

 

 

 

Transport Heirwegh werd kort na WOII opgericht door de ouders van de gebroeders Staf en Cesar Heirwegh. Het transport van toen bestond hoofdzakelijk uit conventioneel transport. Vele jaren gingen voorbij toen bleek dat er van beide gebroeders geen opvolging verzekerd werd. Gebeten door de transportmicrobe van thuis uit, zag Tom Claeys hier een uitdaging in de overname. Dit werd op 8 juli 1995 betekend bij de Rechtbank van Koophandel te Dendermonde. De overname bestond uit welgeteld 4 trucks en 2 personeelsleden.

 

heirwegh (22) heirwegh (2) heirwegh (21)

 

In deze beginperiode kon Tom rekenen op steun van zijn moeder voor de administratie, zodat ook hijzelf nog actief kon deelnemen aan het transportgebeuren.   Door plaatsgebrek op de oude locatie in de Stationsstraat in Zele – centrum, werd stilaan uitgekeken naar een groter terrein. In 1996 werd een geschikte locatie gevonden in een nieuwe KMO-zone te Zele, Wijnveld 28. (Oorspronkelijke benaming = Kasteelstraat). Deze locatie bestond uit een oude boerderij met loods een braakliggend terrein.

 

heirwegh (15)

 

Door de jaren heen werden aan dit terrein heel wat aanpassingen en vernieuwingen aangebracht. De oude loods moest plaats maken voor een nieuwe van +/-380m2 uitgerust met smeerput, magazijn voor onderdelen, kantine, bureaus en alle sanitaire voorzieningen voor de chauffeurs. Aanpalende werd er ook een wasplaats geïnstalleerd. De stalling maakte plaats voor een ruime omheinde parking in beton voor de trucks en er werd een tankeiland aangelegd. Later kwam er ook nog een parking voor de voertuigen van personeel en bezoekers.

 

IMG_0362IMG_0366 IMG_0364

 

Niet alleen in de infrastructuur kwamen er aanpassingen en vernieuwingen maar ook in het transport zelf. Beetje bij beetje deden de zeecontainers hun intrede bij Transport Heirwegh terwijl het conventioneel vervoer verminderde. Er werd geïnvesteerd in nieuwe trucks en nieuwe containerchassis’ wat het aantal anno 2018 op 31  trucks (merendeel met EURO 5 norm en 9 met EURO 6 Norm) en 61 trailers heeft gebracht. De trucks werden uitgerust met een Transics-boordcomputer (= sateliettracking ) om de communicatie met en de opvolging van de chauffeurs te verbeteren, het terrein werd uitgerust met camerabewaking en Reeferplugs op de parking. Er werd ook een heftruck aangekocht om in Zele containers tot 16 ton te kunnen manipuleren. Later bleek het geen luxe om een stacker aan te kopen zodat er ook containers van een hoger tonnage kunnen gemanipuleerd worden. Om onze klanten de volledige service te bieden die ze verdienen en om zo efficiënt mogelijk te werken, werken wij in de Antwerpse haven samen met een collega-transporteur om daar containers te kunnen manipuleren (tot 32 ton) en te stockeren op een door ons gehuurde afgesloten parking.

 

308595_584541268236444_1059405819_n  05022011017   foto's iPhone Tom 17-03-2014 037

 

 IMG_0368

 

 

Met deze uitbreidingen aan infrastructuur en transport kwamen er jaar na jaar ook meer personeelsleden in dienst. Op vandaag zijn er 31 gekwalificeerde Belgische chauffeurs die dagelijkse de transporten uitvoeren.  Zij genieten jaarlijks een opleiding voor de Vakbekwaamheid – Code 95 ( Eco-driving, Rij- en Rusttijden, CMR, Opfrissing wegcode, EHBO Categorie C) en ondergaan jaarlijks een medisch onderzoek + een 5-jaarlijks onderzoek voor hun rijgeschiktheidsattest.  Zij krijgen bij indiensttreding een Chauffeurshandleiding waarin allerlei zaken vermeld staan over oa: Werking binnen de firma, de klanten, douanezaken en het specifieke containervervoer waarmee zij rekening moeten houden.

Ook administratief zijn er dagelijks 4 bedienden en de zaakvoerders aan de slag om alles in goede banen te leiden.

Zij staan in voor:

  • Orderverwerking, planning, prijsopgave
  • Cmr-verwerking, facturatie
  • Boekhouding, betalingen
  • Aankoop materiaal – diverse goederen
  • Algemene administratie (terugvorderingen, vergunningen, certificaten, verzekeringen, …) – Personeelsadministratie – Veiligheidsadviseur ADR – Intern Preventieadviseur – Verantwoordelijke Persoon GDP